Dětství a dospívání v "devadesátkách"

Téma již má řešitele.
Řešitel
Barbara Víchová - Gymnázium Brno, Vídeňská, příspěvková organizace
Instituce
Masarykova univerzita
Fakulta/ústav
Fakulta filozofická
Další údaje o pracovišti
Ústav evropské etnologie
Lektoři
Oto Polouček

Poslední dekáda dvacátého století se těší čím dál většímu zájmu historiků, ale i rostoucí popularitě u široké veřejnosti napříč generacemi. To se projevuje v renesanci módních trendů či v popkultuře – seriálech, filmech i literatuře. Období bezprostředně po pádu komunistické vlády v Československu roku 1989 bývá označováno za éru neomezených možností - „divoké devadesátky“ jsou adorované i vysmívané. Společnost se nejen demokratizovala a prožívala první svobodné volby, ale  zároveň byla realizována ekonomická transformace a  zaveden systém tržního hospodářství. Hodnocení tohoto období se může zásadně lišit napříč generacemi, společenským a ekonomickým prostředím, i tím, zda vzpomínají „vítězové“ či „poražení“ post-socialistické transformace. Zatímco část obyvatel začala podnikat a zažila (mnohdy velmi rychlý) růst životní úrovně, jiní přišli o práci či společenské postavení a jejich životní úroveň se zhoršila. „Devadesátky“ nejsou jen érou fialových sak, účesů „na Jágra“ a extravagantních televizních pořadů, ale i etapou která je jako éra zásadních společenských a politických změn hodna seriózního zájmu historiků. Proto je velmi žádoucí zaznamenávat vzpomínky na toto období, a to jak těch, kteří toto období prožili v produktivním věku, tak i těch, kteří turbulentní dobu sledovali dětskýma očima, případně prožívali (neméně turbulentní) období dospívání.

Účastníci, kteří si toto téma zvolí pro zpracování své práce SOČ, budou mít za úkol zaznamenat vzpomínky na dětství a dospívání během devadesátých let. Bude se jednat o nahrávání rozhovorů, které mohou být realizovány i s lidmi v bezprostředním okolí účastníka SOČ (např. příbuzní, známí), výzkum bude doplněn sběrem dobové fotodokumentace či dalších materiálů a studiem veřejně dostupných zdrojů (např. dobové články v novinách a časopisech). Výzkum je vhodné zúžit a specifikovat. Může se jednat o zachycení vzpomínek na dospívání vztažené k určitému prostředí (např. městské sídliště, maloměsto, venkov), případně se účastníci mohou věnovat i určitému specifickému prostředí (např. vzpomínkám na dětství prožité ve skautském oddílu, které byly v té době obnoveny po dekádách ilegality v období komunistické totality). Také se uchazeči mohou věnovat konkrétnímu dobovému fenoménu či zájmu který byl dětem či mládeži v té době vlastní (např. příslušnost k hudební subkultuře, věnování se určitému sportu či koníčku, např. počítačům). Specifikace tématu bude probíhat během konzultací s lektorem, nápadité podněty účastníků či účastnic jsou přitom velmi vítány!