Peer mediace na střední škole - výukové materiály

Téma již má řešitele.
Řešitel
Ema Zmeškalová - Gymnázium Brno-Řečkovice, příspěvková organizace
Instituce
Masarykova univerzita
Fakulta/ústav
Fakulta sociálních studií
Další údaje o pracovišti
Katedra sociální politiky a sociální práce
Lektoři
Klára Brožovičová
Podpora
JCMM podpořila toto SOČ téma částkou 0 Kč na materiál a částkou 10 000 Kč na honorář školitele.

Peer mediace je mediace realizovaná vrstevníky v prostředí školy. Mediace patří mezi alternativní způsoby řešení konfliktů. Řešení sporu s pomocí prostředníka – mediátora je účinnou a osvědčenou metodou, jak vyřešit konflikt uspokojivě pro obě znesvářené strany. Mediace konfliktů je obvykle využívána k mimosoudnímu vyřešení rodinných nebo pracovních sporů. Hlavní výhodou mediace je schopnost vést strany tak, že nachází řešení šité na míru a zachovává mezi stranami dobré vztahy. Zkušení mediátoři vykazují více než 80% úspěšnost vyřešených případů. Obecně platí, že oproti soudnímu procesu je konflikt pomocí mediace zpravidla vyřešen rychleji, laciněji a uspokojivěji pro obě strany.

Schopnost mediovat je jednou ze sociálních dovedností, kterou lze uplatnit v praktickém životě v mnoha situacích. Žáci se prostřednictvím mediace učí, jak řešit nepříjemné situace konstruktivně a jak pracovat s emocemi. Dalšími osvojenými dovednostmi jsou způsob, jak sdělit odlišný názor bez konfrontace, jak slušně diskutovat, jak správně klást otázky, jak vnímat rozdílnost a pestrost komunity, ve které se pohybují ad. Peer mediace studenty vede k porozumění, toleranci, spolupráci, empatii, trpělivosti, respektu, kritickému myšlení a odpovědnosti.

Cílem projektu bude vytvořit kreativní výukové materiály, které budou srozumitelným způsobem seznamovat žáky středních škol s peer mediací právě z pohledu jejich vrstevníků.