Peer mediace na střední škole - výukové materiály
Téma již má řešitele.- Řešitel
- Ema Zmeškalová - Gymnázium Brno-Řečkovice, příspěvková organizace
- Instituce
- Masarykova univerzita
- Fakulta/ústav
- Fakulta sociálních studií
- Další údaje o pracovišti
- Katedra sociální politiky a sociální práce
- Lektoři
- Klára Brožovičová
- Podpora
- JCMM podpořila toto SOČ téma částkou 0 Kč na materiál a částkou 10 000 Kč na honorář školitele.
Peer mediace je mediace realizovaná vrstevníky v prostředí školy. Mediace patří mezi alternativní způsoby řešení konfliktů. Řešení sporu s pomocí prostředníka – mediátora je účinnou a osvědčenou metodou, jak vyřešit konflikt uspokojivě pro obě znesvářené strany. Mediace konfliktů je obvykle využívána k mimosoudnímu vyřešení rodinných nebo pracovních sporů. Hlavní výhodou mediace je schopnost vést strany tak, že nachází řešení šité na míru a zachovává mezi stranami dobré vztahy. Zkušení mediátoři vykazují více než 80% úspěšnost vyřešených případů. Obecně platí, že oproti soudnímu procesu je konflikt pomocí mediace zpravidla vyřešen rychleji, laciněji a uspokojivěji pro obě strany.
Schopnost mediovat je jednou ze sociálních dovedností, kterou lze uplatnit v praktickém životě v mnoha situacích. Žáci se prostřednictvím mediace učí, jak řešit nepříjemné situace konstruktivně a jak pracovat s emocemi. Dalšími osvojenými dovednostmi jsou způsob, jak sdělit odlišný názor bez konfrontace, jak slušně diskutovat, jak správně klást otázky, jak vnímat rozdílnost a pestrost komunity, ve které se pohybují ad. Peer mediace studenty vede k porozumění, toleranci, spolupráci, empatii, trpělivosti, respektu, kritickému myšlení a odpovědnosti.
Cílem projektu bude vytvořit kreativní výukové materiály, které budou srozumitelným způsobem seznamovat žáky středních škol s peer mediací právě z pohledu jejich vrstevníků.