Challenger – fyzikální model tragického letu z 28. ledna 1986
Téma dosud nemá řešitele. Máš-li o něj zájem, zaregistruj se a přihlaš se k tématu.- Instituce
- Vysoké učení technické v Brně
- Fakulta/ústav
- Fakulta strojního inženýrství
- Další údaje o pracovišti
- Ústav fyzikálního inženýrství
- Lektoři
- Stanislav Průša
Dne 28. ledna 1986 odstartoval raketoplán Challenger na svou další vesmírnou misi s označením STS-51-L. Po 73 sekundách letu explodoval a jeho trosky po několika minutách dopadly na mořskou hladinu. Na palubě raketoplánu zemřela sedmičlenná posádka.
Cílem práce bude shromáždit dostatečný objem informací o raketoplánu a průběhu jeho letu tak, aby bylo možno realisticky modelovat jeho start, explozi i návrat trosek na mořskou hladinu pomocí fyzikálních rovnic a principů. Fyzikální model bude vytvořen v odpovídajícím softwarovém prostředí, například MS Excel. Nedílnou součástí projektu bude i ucelená rešerše faktů související s touto událostí.
Tento projekt nabízí studentovi možnost studovat historické prameny, technickou dokumentaci, aplikovat fyzikální zákony a vztahy při popisu letu. Vzhledem k tomu, že originální dokumentace je dostupná v anglickém jazyce, předpokládá se adekvátní jazykové vybavení studenta.
Práce je primárně teoretická, ale umožňuje také realizaci jednoduchých experimentů, které pomohou demonstrovat vliv jednotlivých fyzikálních procesů. Student se naučí vyhledávat potřebné podklady, převádět jednotky, sestavovat pohybové rovnice, odhadovat vliv jednotlivých fyzikálních procesů, postupně zpřesňovat fyzikální model, numericky řešit pohybové rovnice a provádět jednoduché experimenty v domácím prostředí.
Výsledkem může být práce, které uceleně shrne informace a popíše (modeluje) trajektorii raketoplánu.
Projekt bude řešen především na dálku prostřednictvím e mailové korespondence a pravidelných schůzek v prostředí MS Teams, nebo obdobných. Je tedy vhodný i pro studenty ze vzdálenějších regionů. V případě zlepšení epidemiologické situace se můžeme pokusit o několik osobních schůzek.