Hodnocení (ne)bezpečnosti chemických látek na mužskou reprodukci – Jde to i bez zvířat?
Téma již má řešitele.- Řešitel
- Julie Ovečková - Gymnázium a základní umělecká škola Šlapanice, příspěvková organizace
- Instituce
- Masarykova univerzita
- Fakulta/ústav
- Fakulta přírodovědecká
- Další údaje o pracovišti
- RECETOX
- Lektoři
- Iva Sovadinová
Věda a výzkum jsou tradičně spojovány s využíváním zvířat jako klíčového nástroje pro studium lidské anatomie a (pato)fyziologie a hodnocení (ne)bezpečnosti látek pro člověka. Od samého počátku využívání zvířat se zdůrazňují jeho etické aspekty a objevují se otázky ohledně validity zvířecích modelů pro člověka, spolu s touhou nalézt alternativy, jež by překonaly tato omezení. Jednou z rychle rozvíjejících se alternativ jsou buněčné a tkáňové kultury, včetně pokročilých modelů jako jsou ko-kultury, organoidy nebo „člověk na čipu“. Tento studentský projekt se zaměří na historické počátky a současný stav alternativních metod a modelů pro hodnocení bezpečnosti látek pro člověka, které nahrazují testy na zvířatech. Zahrnuty budou i zásady 3R konceptu formulovaného vědci Williamem Russellem a Rexem Burchem již v roce 1959. Jako případová studie k pochopení tohoto revolučního kroku v toxikologii pro 21. století bude sloužit oblast hodnocení vlivu látek na mužské reprodukční zdraví. Student*ka shrne, kde všude se alternativní přístupy ke zvířecím modelům v této oblasti využívají a navrhne, kde dále by mohly najít uplatnění. Cílem praktické části bude aplikovat in vitro buněčný model ko-kultury testikulárních buněk k hodnocení reprotoxického potenciálu reálné směsi látek.
Student*ka získá zkušenosti v oblasti sterilní práce s buněčnými kulturami, plánování a provedení experimentu, analýzy dat, a psaní vědeckých textů. Od zájemce se očekává zájem o problematiku zdraví a životního prostředí, proaktivní přístup k práci v laboratoři i k sepisování závěrečné práce a schopnost analýzy, interpretace a prezentace dat. Součástí práce bude studium odborné literatury a komunikace v angličtině.