Kritické myšlení u studentů středních škol: Pověry, pseudovědy a vliv sociálních sítí
Téma již má řešitele.- Řešitel
- Zuzana Řezníčková - Gymnázium Brno Bystrc
- Instituce
- Masarykova univerzita
- Fakulta/ústav
- Fakulta sociálních studií
- Další údaje o pracovišti
- INPSY
- Lektoři
- Stanislav Svačinka
- Podpora
- JCMM podpořila toto SOČ téma částkou 1 000 Kč na materiál a částkou 10 000 Kč na honorář školitele.
Předmětem této práce je zjištění, zda jsou studenti gymnázií v?České republice dostatečně vedení ke kritickému myšlení i v?oblasti pseudověd, které nabízí zkratkovité řešení a odpovědi o budoucnosti, které můžou být ve středoškolském věku útěchou při problémech spojených s?výběrem vysoké školy, zaměstnání či například partnera. Z?tohoto důvodu předpokládáme, že jsou studenti gymnázia k tomuto druhu dezinformací náchylnější než k?jejich použití například jako politický nástroj.
Plánujeme pomocí uzavřeného, anonymního, elektronického dotazníku rozeslaného po co nejvíce gymnáziích zjistila, kde má systém vedení ke kritickému myšlení mezery. Druhotně by chtěla řešitelka s pomocí dotazníku zjistit, zda jsou primárním zdrojem důvěry v pseudovědu sociální sítě, přátelé, rodina, škola nebo jiné. Její předpoklad je, že například víra v?astrologii u mladých je podpořena především sociálními sítěmi, a to například videi, které „vysvětlují“, jejich nevydařený vztah, nevydařené přátelství nebo neštěstí v?určitém období pomocí znamení horoskopu a ascendentů. Na druhou stranu z?vyprávění ostatních studentů víme, že například v?kartářství věří, protože tyto služby využívá mnohdy celá rodina.
V?závěru práce řešitelka shrne výsledky a navrhne, jak by profesoři především občanské výchovy, základu společenských věd a dějepisu mohli přispět k?edukaci a prevenci často i finanční ztráty studentů.